„(…) et tertio die resurget”

Pax vobis, uczniowie moi!

NIech się z was żaden nie boi:

Jam jest Syn Boz prawdziwy.

Zmartwychwstały, istny, żywy.

Mikołaj z Wilkowiecka, Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim, ok. 1580 r.

Mistrz z Trzebonia  – artysta działający w Pradze, która dzięki Karolowi IV stała się jednym z głównych ośrodków produkcji artystycznej, cechującym się niepowtarzalnym charakterem poprzez połączenie wpływów sieneńskich (a więc pośrednio także bizantyjskich) z lokalną tradycją. Jego Zmartwychwstanie z ołtarza dla kościoła św. Idziego przy klasztorze oo Augustianów  w Trzeboni reprezentuje styl gotyku międzynarodowego – sylwetki są uwysmuklone i eteryczne, odziane w powłóczyste szaty, twarze delikatnie modelowane i zróżnicowane a gestykulacja wdzięczna. To wszystko razem z drobiazgowo wypracowanymi szczegółami i intensywnym kolorytem nadaje przedstawieniu poetycką aurę. Chrystus ukazany jest  w pełnym majestacie  jako triumfator dokonujący błogosławieństwa w wytwornym geście.

Zmartwychwstanie z Ołtarza z Trzebonia, Galeria Narodowa, Praga, 1385.

 

Mistrz Francke (1380/1383 – ok. 1436) – pochodzący prawdopodobnie z Dolnej Nadrenii jest kolejnym reprezentantem praskiego stylu międzynarodowego. Zmartwychwstanie pochodzi z Ołtarza św. Tomasza Becketa zamówionego przez angielski cech podróżników (inna nazwa Ołtarza to Ołtarz Żeglarzy, ponieważ reprezentanci cechu prawdopodobnie byli żeglarzami) do południowej nawy dominikańskiego kościoła św. Jana w Hamburgu. Jak wiadomo z zachowanego kontraktu za wykonanie dzieła artysta otrzymał ogromną sumę – 100 marek lubeckich. Dzieła Mistrza Francke charakteryzuje mocny, ciepły koloryt  o dużym bogactwie odcieni oraz dążenie do realizmu przejawiające się w indywidualizacji postaci, precyzji szczegółów i dążeniu do przestrzenności kompozycji. Chrystus został tu ukazany nietypowo – podczas wychodzenia z sarkofagu. Jego zwrócona tyłem do widza sylwetka została przedstawiona bardzo fizycznie, ruchom towarzyszy wręcz odrobina niezgrabności, której nie spodziewalibyśmy się w tak tryumfalnym temacie.

Zmartwychwstanie z Ołtarza św. Tomasza Becketa, Hamburg, 1424.

 

Matthias Grünewald (właśc. Mathis Gothard-Neithard, ok. 1480, Würzburg – 31 sierpnia 1528, Halle) – jest twórcą jednego z najbardziej niezwykłych przedstawień Zmartwychwstania. Dzieło to pochodzi z Ołtarza kościoła klasztoru antonitów w Isenheim. Zamykający epokę Grünewald posługiwał się ekspresją i niespotykaną wcześniej feerią barw będąca jego głównym środkiem wyrazu. Unosząca się postać Chrystusa jest rozświetlona na tle nocnego nieba. Za plecami eksploduje kula czerwono-żółtego światła, która przywodząc na myśl wybuch nuklearny, odrzuca płytę sarkofagu wraz z czuwającymi przy nim żołnierzami. Zmartwychwstanie z Isenheim jest niezwykle wymownym i podanym w zdumiewającej formie zobrazowaniem boskiej mocy zdolnej do prawdziwych cudów.

Zmartwychwstanie z Ołtarza Isenheim, 1512-1515, Musée d’Unterlinden w Colmar.

 

 

k.

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s