Śmierć Mistrza Rohan

O Mistrzu Godzinek Rohan niewiele wiadomo. Był czynny w I połowie XV wieku i pracował dla dworu andegaweńskiego. Jego dziełem są Wielkie Godzinki Rohan (Grandes Heures de Rohan) zamówione przez Jolantę Aragońską. Po jej śmierci manuskrypt przeszedł na własność jej syna Rene I Andegaweńskiego (René d’Anjou), jego właścicielem była też Izabela Stuart, jej córka Maria Bretońska poślubiła Jana II, wicehrabiego Rohan, stąd nazwa manuskryptu.

W miniaturach Mistrza Rohan wielofiguralne przedstawienia opisowe stały się skondensowanymi scenami       a motywy marginalne zostały wysunięte na pierwszy plan. Jego ekspresyjne przedstawienia niestroniące od pokazania brutalnej brzydoty są pełne dramatyzmu i napięcia.

Śmierć było obsesją Mistrza, niemal we wszystkich wykonanych przez niego miniaturach widać śmiertelne      i martwe ciała. Śmierć chrześcijanina jest jednym z najbardziej poruszających przedstawień tego tematu. Wychudzony zmarły leży nagi i samotny wśród czaszek i kości pod nadnaturalnie wielką wizją Boga. Na tle złożonego z wirujących lazurowych skrzydeł aniołów rozgrywa się się wielkiej wagi rozmowa, w której zmarły prosi o przebaczenie a Stwórca, władczy i ojcowski zarazem, obiecuje miejsce u swego boku po odbyciu pokuty. Kompozycja obejmuje także demona walczącego ze św. Michałem wspieranym przez anioły o dusze zmarłego.

Mistrz Godzinek Rohan, Śmierć chrześcijanina, Wielkie Godzinki Rohan, ok. 1430-33, Paryż, Bibiotheque Nationale.

k.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s