Gare Saint-Lazare i impresjoniści

W najbliższym czasie łowcy wybierają się na wakacje. Czeka nas długa podróż pociągiem i z tej okazji post o najsłynniejszym dworcu kolejowym w historii sztuki – Gare Saint-Lazare.
W XIX wieku kolej żelazna umożliwiała wymianę handlową i rozwój przemysłu – była symbolem postępu. W 2 połowie wieku Napoleon III i baron Haussmann rozpoczęli przebudowę Paryża, który miał stać się prawdziwie europejską stolicą na miarę nowych czasów. Obok szerokich ulic i przestronnych placów skupiono się także na dworcach. Saint-Lazare – pierwsza stacja kolejowa w Paryżu – powstał w 1835 r. Rozrastał się w bardzo szybkim tempie i już w 1867 był  najbardziej uczęszczanym dworcem w Paryżu (25 mln pasażerów w ciągu roku). Okolica dworca znana była jako dzielnica Europa – ulice nosiły nazwy europejskich stolic. W 1860 r. wzniesiono łączący przedzielone torami ulice Pont de l’Europe, który ze względu na nowatorskie techniki wykonania i niezwykły widok na tory stał się ulubiona promenadą paryżan.

Dworzec Saint Lazare, 1905.

Spowity parą i hałaśliwy dworzec o nowoczesnej konstrukcji z metalu i szkła natychmiast zwrócił uwagę impresjonistów (tym bardziej, że kilkoro z nich mieszkało w pobliżu – Édouard Manet, Gustave Caillebotte i Claude Monet – wynajmował tam studio).
Na przełomie 1876 i 1877 roku Monet poświęcił mu cykl 12 prac. Na teren dworca nie można było wejść tak po prostu ze sztaluga pod pachą, wymagano specjalnych pozwoleń. Monet stwierdził jednak, że jego własna osoba jest ważniejsza od biurokracji i udał się do dyrektora dworca z dodatkowym żądaniem wypuszczenia większej ilości pary w celu pogłębienia efektu. Stanowisko dyrektora było łatwe do przewidzenia jednak zmienił zdanie przez dumę zawodową i sprytny wybieg artysty, który oświadczył, że rozmawiał już na ten temat z konkurencyjnym dworcem i jego dyrekcja była tym pomysłem bardzo zaiteresowana.

Claude Monet, Saint-Lazare – wjazd pociągu, 1876-1877.

Claude Monet, Dworzec Saint-Lazare, 1876-1877.

Claude Monet, Wjazd pociągu z Normandii, Saint-Lazare, 1876-1877.

Claude Monet, Dworzec Saint-Lazare, 1876-1877.

Claude Monet,Dworzec  Saint-Lazare, 1867-1877.

Claude Monet, dworzec Saint-Lazare – cześć wschodnia, 1876-1877.

Claude Monet, Most Europy z dworca Saint-Lazare, 1876-1877.

Édouard Manet, Kolej żelazna. Dworzec Saint-Lazare, 1873-1874.

Gustave Caillebotte, Most Europa, 1876.

Gustave Caillebotte, Na Moście Europa, 1876-1877.

Jean Béraud, Plac i Most Europa, 1876-1878.

Norbert Goeneutte, Most Europa i Saint-Lazare, ok. 1888.

k.

Reklamy

3 thoughts on “Gare Saint-Lazare i impresjoniści

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s