Co Łowcy w Pelplinie znaleźli

Prace licencjackie się piszą. I zmuszają nas do ruszenia się zza biurka na wyprawy badawcze.

Pelplin przywitał nas chłodno – w przenośni i dosłownie (naprawdę było zimno). Z powodu ingresu biskupiego katedra pełna, muzeum zamknięte. Cóż robić, w oczekiwaniu zwiedziliśmy miasto wzdłuż i wszerz. Znajdując po drodze, a jakże, rozetki do kolekcji:).

SAM_0645

Zziębnięci i znużeni czekaniem na koniec uroczystości wmieszaliśmy się w tłumy w katedrze rozpoczynając dyskretne zwiedzanie. Katedra Wniebowzięcia NMP pierwotnie wchodziła w skład zakonu Cystersów. Oprócz niej zachowała się część zabudowań zakonnych skupionych wokół czworobocznego wirydarzu. Cystersi zostali sprowadzeni przez księcia Mszczuja II i w Pelplinie rezydowali od 1276. Pierwotnie mały kompleks rozrósł się do opactwa z prawdziwego zdarzenia podczas rozbudowy zaczętej w 2. poł. XIV w. Świątynia zyskała nowy wystrój w XVII i XVIII w., a wieku XIX została odnowiona i regotyzycowana. Katedra jest trójnawową bazyliką z pięcioprzęsłowym korpusem nawowym, dwuprzęsłowym transeptem i czteroprzęsłowym, zamkniętym prostokątnie prezbiterium. We wnętrzu stworzono iluzję ambitu poprzez ustawienie ołtarza głównego pomiędzy drugą  parą filarów.

Katedra Wniebowzięcia NMP w Pelplinie.

Wystrój katedry pochodzi głównie z XVII wieku. W ołtarzach znajdują się obrazy stworzone przez czołowych twórców baroku pomorskiego – Hansa KriegaBartłomieja StroblaAndrzeja Stecha i przede wszystkim Hermana Hana -twórcę Koronacji z ołtarza głównego. Herman Han jest twórcą nowej formuły Koronacji z przedstawieniem Kościoła Tryumfującego w Niebie i Wojującego na Ziemi. Jego malarstwo cechował miękki modelunek i delikatność faktury. Pozostając pod wpływem Caravaggia i jego niderlandzkich naśladowców jako jeden z pierwszych zastosował na gruncie polskim wyrazisty światłocień, o czym świadczy pełen uroku Pokłon Pasterzy z predelli tego samego ołtarza.

Ołtarz główny, Katedra w Pelplinie, 1623-24.

Herman Han, Koronacja Najświętszej Marii Panny, 1623-1624.

Herman Han, Pokłon Pasterzy, 1618.

 

Oprócz barokowych ołtarzy zachowały także się późnogotyckie stalle.  Na uwagę zasługuje sarmacki portret trumienny, podstawa ambony z Samsonem walczącym z lwem oraz piękny barokowy konfesjonał. Warto także odszukać rozsiane po wnętrzu emblematy prezentujące prawdy wiary.

image2316

image2338

image2325-horz

image2326

Natomiast w przylegających krużgankach zachował się fresk ze sceną Ukrzyżowania (XIV w.),  manierystyczne ławy oraz cykl obrazów autorstwa Stecha i jego warsztatu.

Na katedrze Pelplin się nie kończy – jest jeszcze Muzeum Diecezjalne. Zgromadzono w nim głownie sztukę średniowieczną z naciskiem na rzeźbę. Malarstwo najokazalej prezentuje poliptyk z Torunia oraz sporych rozmiarów Biczowanie. Wśród zbiorów wyróżniają się dwie Madonny szafkowe oraz dzieła złotnicze – kielichy, krzyże relikwiarzowe i monstrancje.

image2450

image2447-vert

Główny bohater ekspedycji – krzyż relikwiarzowy z kościoła św. Jakuba w Toruniu, ok. 1400.

 

 

k.

Reklamy

3 thoughts on “Co Łowcy w Pelplinie znaleźli

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s