Łowcy na szlaku – Elbląg

Zanim przejdę do rzeczy – 1. 03 stuknął nam rok.  Dokładnie tego dnia Łowcy Sosrębów opublikowali pierwszy wpis. Czas mijał, komentarzy przybywało i aż serce rosło patrząc jak powiększa się grono czytelników, czyli was. Dziękujemy, że byliście z nami przez ten rok i mamy nadzieję, że zostaniecie kolejny.

Licencjaty dalej się piszą i tym razem zmusiły nas do odwiedzenia Elbląga. Kgiz przepadła w bibliotece wertując stare maszynopisy o mennonitach a ja pomagałam B. tropić wikingów. Łowy zaczęliśmy od Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Mieści się ono na terenie dawnego zamku krzyżackiego, zbiory rozlokowano w 2 budynkach dawnego Gimnazjum humanistycznego (uwaga – w głównym budynku trwa remont, kończy się chyba w kwietniu). Trzeba było przebrnąć przez dość kuriozalny wystrój (malowany strop, rokokowe błękity na ścianach, manierystyczno-barokowe obicia okien ze złotymi puttami, jaskrawe witraże w drzwiach i kamienne posągi rycerzy) ale było warto. Hitem muzeum (z naszego punktu widzenia;)) są wystawy Historia Gocka i Truso – nadmorskie emporium. Ze sporą kolekcją różnorakich pozostałości po Truso, czyli lokalnym odpowiedniku Wolina i Gotach będących tu przejazdem – okucia, zawieszki, fibule (w tym tzw. monstruoso, słusznie – naprawdę były wielkie) i nieśmiertelne bransolety wężowe (gdzie się nie ruszymy tam będzie zawsze chociaż jedna ^^). Warta obejrzenia jest też wystawa z rzeczami odkopanymi w Elblągu – ceramika, średniowieczne buty, woskowe tabliczki i inne cuda.Urocza była też ekspozycja W żuławskim domu. I zgadnijcie co znaleźliśmy:)

Oczywiście rozetki:)

SAM_0705

SAM_0672-vertDodatkową frajdą jest replika domu z Truso i łodzi św. Wojciecha stojąca na dziedzińcu.

Po szybkiej wycieczce po mieście stwierdzamy, że a) dziwne pastelowe formy współczesnej (znaczy, zapewne z okolic 1990-2000) architektury nie łączą się ze średniowieczną starówką; b) miasto ma problem z kościołami. Za pierwszym razem trafiliśmy – katedra św. Mikołaja (budowa rozpoczęta w 1240, jeden z najwyższych obiektów sakralnych w Polsce, dodatkowo z nietypową orientacją i pierwotnym planem na kształt „L” – symbolizującym Chrystusa złożonego do grobu ) faktycznie jest kościołem. W dość mocno przebudowanym wnętrzu skrywa XIV wieczną chrzcielnicę z brązu i późnogotyckie ołtarze przeniesione z innych elbląskich kościołów (z cudnymi astwerkami – elementami zdobniczymi w kształcie gałązek i suchych wici) – ołtarz piwowarów, flisaków, z kościoła Trzech Króli i NMP.

Katedra św. Mikołaja, Elbląg

Chrzcielnica, XIV w., katedra św. Mikołaja, Elbląg.

Katedra św. Mikołaja, Elbląg.

Katedra św. Mikołaja Elbląg.

SAM_0737-horz

Ale potem okazało się, że w kościele Świętego Ducha (pierwotnie szpital, rozbudowany do obecnej formy ok. 1336 r.) jest biblioteka, w kościele NMP (najładniejszym w całym mieście, rozbudowany do pierwotnej formy w 1 poł. XIV w.) galeria sztuki współczesnej (pomysł może dobry, ale z naszą awersją do sztuki współczesnej co najmniej dziwny) a w innym (wezwania nie pamiętam, musicie wybaczyć) po otwarciu drzwi ktoś na nas krzyknął, że mamy  „zamknąć drzwi bo wieje a chleb będzie o 10!”. Jak się okazuje w kościele można też urządzić Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Staliśmy chwilę osłupieni potem popłakaliśmy się ze śmiechu i ruszyliśmy w stronę dworca odprowadzani przez dziwne metalowe instalacje stojące na każdym rogu, zapewne Sztukę Współczesną.

Kościół Świętego Ducha, Elbląg.

Kościół NMP, Elbląg.

W Elblągu warto jeszcze zwrócić uwagę na Bramę Targową, kościół bł. Doroty z Mątów i Ścieżkę Kościelną – przejście pomiędzy kamienicami łączące kościoły Starego Miasta.