Sztuka oświetlania według Ingo Maurera

Sztuka wymaga uznania

Cyceron (Cicero Marculs Tullius)

ingo_maurer_bibibibi

Ingo Maurer Bibibibi

Czy przedmiot codziennego użytku może być dziełem sztuki? Oczywiście, że tak! Co więcej, jak pokazała historia, obiekt ten wcale nie musi odznaczać się nowatorskim wykonaniem czy kunsztowną dekoracją. Czasem wystarczy ustawić go w odpowiednim miejscu, podpisać czy połączyć z innym przedmiotem. Żeby to pojąć, zachęcam rzucić okiem na któryś objet trouvé (gotowy przedmiot) z twórczości Marcela Duchampa.

marcel duchamp bicycle wheel

Duchamp, w tle objet trouvé Koło rowerowe 

Sytuacja się komplikuje gdy mamy przedmiot (powiedzmy lampę), która jest stworzona z innych przedmiotów (powiedzmy potłuczonych talerzy i sztućców), który nie dość, że działa (świeci), to ma czelność być dostępny nie tylko w galeriach i muzeach, ale w dużym nakładzie oraz w wielu wariantach (prawie jak meble z Ikei).

art111807

Porca Miseria

Pojęcie designu nie jest jednoznaczne. ”Dizajn” odnosi się do wyglądu zaprojektowanego obiektu, jak i do samego projektu. Niekiedy nazywa się go ostrożnie wzornictwem przemysłowym, żeby przez przypadek nie nazwać go sztuką. Głównym powodem tak nadmiernej ostrożności jest jego aspekt komercyjny – powielenie – masowość. Jednak czy ułatwiony dostęp dla szerszego grona jest jednoznaczny z wyrzuceniem z kategorii dzieła sztuki? A może sztuką jest wczesny etap (projekt) jego tworzenia? A może model wykonany ręką artysty? A może najwłaściwsze jest umieszczenie designu w kategorii umiejętności?

mamo_-_gakuweb

Gaku

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania. Najlepszym wyjściem jest podchodzenie do każdego przypadku indywidualnie. Szczególnie jeśli dany projektant oprócz działalności masowej, obraca się w środowisku sztuki, tworząc pojedyncze egzemplarze lub wręcz instalacje. Jednym z takich artystów jest Ingo Maurer, niemiecki projektant lamp, który zasłużył na tytuł spadkobiercy Duchampa i Dadaistów.

14_1ingo_maurer_mau0720

Maurer w obiektywie Martina Kreuzera

Na początku Maurer pracował w zakładzie jako zecer (osoba wykonująca skład ręczny lub maszynowy do wykonania druku typograficznego) pracy, która wymagała od niego dużych umiejętności manualnych. W późniejszym czasie studiował grafikę projektową w Monachium.

Campari-light-2-Ingo-Maurer-300x300

Campari light

Na początku lat sześćdziesiątych wyjechał do Stanów, gdzie pracował jako projektant w Nowym Yorku i San Francisco. Po trzech latach wrócił do Niemiec i założył własną firmę, gdzie wykonywano lampy według wzorów i prototypów jego autorstwa.

ingo_bio_img

W 1966 roku jedna z jego lamp pod tytułem Bulb została dołączona do kolekcji MoMA (Museum od Modern Art) Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Yorku. Jednak prawdziwy przełom w karierze Maurera nastał po zaprezentowaniu oświetlenia YaYaHo w 1984 roku. Został poproszony o odtworzenie instalacji dla ekspozycji Lumieres je pense a vous w Paryżu, Villi Medici oraz w instytucie francuskiej architektury w Paryżu.

4132_cav_900555Plakat  ekspozycji Lumieres je pense a vous

BULB5

Bulb

ya_ya_ho_09_br

YaYaHo

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zorganizowano kilka wystaw z lampami i instalacjami Maurera m.in. Ingo Maurer: Lumière Hasard Réflexion w Paryżu , Ingo Maurer – Light – Reaching for the Moon w Amsterdamie (pokazywana również w innych częściach Europy i Japonii) Provoking Magic: Lighting of Ingo Maurer w Nowym Yorku.

Lacrime_del_Pescatore_Light_Installations_Ingo_Maurer3

lacrime_krizia09_hoch

 Lacrime del Pescatore

Od 1996 był zafascynowany diodami LED, przy których pomocy stworzył wiele instalacji i lamp np. Biotope. Zajął się również oświetleniem obiektów publicznych np. Metra w Monachium.

biotope

biotope-butterflies

Biotope

Sztuka Ingo Mauerera nie składa się tylko z estetycznie zaprojektowanych lamp. Maurer świadomie bawi się światłem w swoich instalacjach, łącząc nowoczesne design z mistyczną zabawą cieni i odblasków jak np. w mistrzowskiej lampie stołowej Seven Rats z 2007 roku, czy żyrandolu Porca Miseria, stworzonego z talerzy i sztućców (ma kilka wariantów). Jego twórczość jest przepełniona humorem i nawiązaniami do sztuki XX w. Jest to szczególnie widoczne w pop art’owej serii lamp pod tytułem Canned Light, gdzie wykorzystano dziwnie znajomą 😀 puszkę po zupie pomidorowej firmy Campbells, którą  jak wiadomo fascynował się Warhol w 1962 roku (malując ją aż trzydzieści dwa razy), czy iście dadaistycznej lampie stołowej Don Quixote.

ingo_maurer_seven_rats_on

Seven Rats

IngoMaurerPlates

i7img

Porca Miseria 

pobrane

Canned light

DonQuixote3

 Don Quixote

Obecnie najbardziej rozpoznawalnymi lampami artysty są m. in. wspomniany BulbZettel’z, utworzona (według opisu z serwisu gdzie można ją zakupić) z czterdziestu pustych i tyle samo zapisanych kartek (z międzynarodowymi tekstami, które można uzupełnić dowolnie), czy całego cyklu Lucellino, które są częścią składową jego wcześniejszego żyrandola Birds Birds Birds w kształcie żarówek okraszonych skrzydłami (których wygląd mi osobiście przynosi na myśl skrzydełka u nóg Hermesa).

dining-with-zettelz

71fb608f18af496d8223acd2257e5e58

Zettel’z

6388f15c45e53ebe47e640cb2f76aa7e

Lucellino

Ingo_Maurer_Birds_Birds_Birds_1

Birds Birds Birds

Design Maurera przeniknął (nieświadomie) nawet do mojego domu, w postaci jednej lampy, łudząco podobnej do tej, od której zaczęła się kariera Maurera – Bulb’a. Mam nadzieję że to dobry omen ;).

Zdjęcia nie są naszą własnością. Pochodzą głownie z stron gdzie można zakupić tórczość Maurera, m.in z: www.9design.plwww.deco24.plwww.ambientedirect.com

MysteryVeil

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s